4. modul: A cigányság helyzete Magyarországon a XIX–XX. században
Magyarország XIX. század
végi ipari, polgári fejlődése ellenére a társadalomban, a gazdaságban,
a politikai eszmerendszerekben olyan törésvonalak jelennek meg, amelyek
a XX. század első felében meghatározzák a hazai cigány népesség életét
és sorsát.
A magyarországi romák helyzete a XIX-XX század fordulójától kezdve
fokozatosan egyre rosszabb lett. A társadalmi és gazdasági problémákért
bűnbakot kereső közvélemény egyik céltáblájává váltak. Az iparosodó
országban korabeli megélhetéseikre, mesterségeikre egyre kisebb szükség
volt, életfeltételeik beszűkültek, egyre többen sodródtak az
ellehetetlenedés irányába.
Jellemző, hogy a közvéleményben, de a hivatalos politika szintjén is
megjelenik a cigányság és a bűnözés fogalmának összekapcsolása, illetve
a népcsoport életkörülményeinek közegészségügyi problémaként való
felvetése és a megoldás sürgetése.
A két világháború közötti Magyarországra a fajelméletek, a német
nemzeti szocializmus eszméinek hatása egyre erősebben begyűrűznek és
nyomon követhető a megoldási kísérletek radikalizálódása, amely majd a
cigánysággal szembeni holokausztban teljesedik ki a II. világháború
alatt.
- Előzetes otthoni feladatként a hallgatók egyénileg vagy csoportosan adatokat, anyagokat gyűjtenek az internetről a cigányság holokausztjával kapcsolatban.
- Ráhangoló feladatként vetítsük ki a ppt 19-26. ábráit! Egyenként elemezzük a képeket, milyen élethelyzeteket mutatnak be a XX. század eleji cigányság életkörülményeivel kapcsolatban!
- A táblára13 felkerül a XX. század első felében a hazai cigány népesség helyzetét befolyásoló négy legfontosabb jellemző folyamat: A cigányság kriminalizálódása a közvéleményben, A munkaerő-piaci kiszorulás és fokozódó munkanélküliség, Az új ideológiai irányzatok - szociáldarwinizmus, fajelméletek - hatása, illetve A cigányság helyzetének mint népegészségügyi probléma megoldásának igénye. A fogalmak kiemeléséhez a 4.1 melléklet szövegei használhatók. (ppt 19-26. ábra)
- A 4.2 melléklet olyan szövegeket, idézeteket tartalmaz, amelyek a XX. század első felének hazai sajtójában, országgyűlési felszólalásaiban, tudományos cikkeiben jelentek meg jól tükrözve a korabeli közvélemény cigányokkal kapcsolatos álláspontját. A hallgatók húznak egyet-egyet a szövegekből, majd elolvassák és kulcsszavakat keresnek a cigánysággal szembeni hozzáállással kapcsolatban. Mindenki egymás után felolvassa saját szövegét, kiemeli a kulcsszót/kulcsfogalmakat és felírja azt a tábla megfelelő oszlopába, majd a terem egyes sarkaiban az érintett problémakör alapján csoportokba szerveződnek a hallgatók. Minden egyes megszólalással és szövegelemzéssel bővül valamelyik csoport. Amikor az összes szöveg és hallgató elfogyott, közösen megfogalmazzák és a tábla alján nagy betűkkel rögzítik a fogalmat: Hova vezettek ezek a felvázolt tendenciák, mi lett az egyenes történelmi következményük? - HOLOKAUSZT.
- A modult záró reflexió során a diákok egymás elé tárják a holokauszt során a cigányság sorsával kapcsolatban az internetről gyűjtött anyagaikat, ismereteiket. Disputaszerűen reflektálnak egymás gondolataira.14
14 Galambos R. - Grohe A. - Kiss L. - Mikó G. - Takács V. - Vajnai V. (2010. szerk.): Dilemma, Disputa, Demokrácia. Kézikönyv a vitakultúra fejlesztéséhez. DIA, Tatabánya, Alfadat-Press Nyomdaipari Kft., 208.