ÉLMÉNYKERT-KERTÉLMÉNY
Mátrainé Mérő Zsuzsanna- Huszár Zsuzsanna
Módszertani
lehetőségek alsó tagozaton a PTE Botanikus Kertjében
|
Téltemető Fotó: Mátrainé Mérő Zsuzsa |
A
kisiskolás gyerekek kíváncsisága, érdeklődése, együttműködési készsége lehetőséget
biztosít a tanítónak olyan programok megvalósítására is, mint a kertpedagógiai
program. Ennek előkészítése, a konkrét megvalósítás és az eredményként
megszületett munkák bemutatása, összegzése tanórai vagy tanítási időn kívüli
kertek között, a tantermi gyakorlattól részben eltérő módon, szabadlevegős
tevékenységek keretében történhet. A kisiskolásoknak szóló botanikus kerti
aktivitások tervezésekor a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott fejlesztési
területek és műveltségterületi tartalmak, a kerettantervek követelményei,
valamint magának a kertnek az adottságai nyújtanak útmutatást a lehetséges
tevékenységekhez és feladatokhoz. Az alsó tagozat tantervi és tantárgyi
struktúrája lehetővé teszi, hogy szinte minden tantárgyat bekapcsolhassunk egy,
a kert témája köré építhető projektbe.
Ennek a korosztálynak lételeme a mozgás és a tevékenykedés, ám mivel
figyelme még viszonylag rövid időre köthető le, a változatosság biztosítása
nagyon fontos a feladatok tervezésekor. A Nemzeti alaptanterv alapján a fejlesztési
területek, nevelési célok megvalósulásának, a kulcskompetenciák kialakításának
segítéséhez olyan pedagógiai folyamatokat tervezzünk, amelyek előmozdítják a
tanulók előzetes ismereteire alapozott fejlesztést, a tanulók cselekvő módon való
részvételét saját tanulási folyamatukban, a tanulás belső motivációinak
megerősödését, és az együttműködésen alapuló, kooperatív tanulás technikáit és
formáit alkalmazzák. Az alsó tagozaton
az eredményes tanulás megalapozása történik, amely az iskola későbbi szakaszaiban
is meghatározó. Az eredményes tanulás elősegítése az 1-4. évfolyamon a
képességek megismerését és fejlesztését, az ismeretek, tudástartalmak
megalapozását, az attitűdök formálását jelenti, motiváló és hatékony
tanulásszervezési eljárások alkalmazásával és játékos tevékenységek segítségével.
(vö. A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv
kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról, 13 - 14.o.) Ezen elvek
figyelembevételével terveztünk a kötet Morschhauser Tamás által írt fejezetében
bemutatott lehetséges állomásaihoz néhány feladatot. Az állomásokat és az
útvonalakat külön térképen jeleztük. A feladatokat
elsősorban a 3-4. évfolyamosoknak szánjuk, bár nemcsak a 3-4 évfolyamon, hanem
az 1-2. osztályosok számára is javasolható a tanítók által tervezett
tartalommal a beszélgetésre alkalmat adó séta és a megfigyelés, a színezés, a
tárgyalkotás és a versek, dalok, mozgásos és dramatikus játékok alkalmazása. Az itt leírt feladatok módosíthatók,
bővíthetők, az évszakok és az időjárás változásainak és a csoportok érdeklődésének
és érettségének megfelelően. A botanikus kert módszertani szempontból kiemelt
megállóhelyein jó időben lehetőség nyílik a letelepedésre is, így a rajzos és
írásos anyagok akár a helyszínen is elkészíthetők. Amennyiben az időjárás ezt
nem tenné lehetővé, ezek kivitelezése tantermi környezetben is megoldható.