Skip navigation

4.2. MENTORTÁRSAS

 
A modul tartalmi célja: a hallgatók a társasjáték segítségével tapasztalatot szerezhessenek a hátrányos helyzetű tanulók lehetséges iskolai életútjáról, a mentorálás szerepéről
A társasjátékról16: „A Mentortársas segítségével a résztvevők megtapasztalhatják azokat a helyzeteket, amelyekkel a hátrányos helyzetű gyermekek, fiatalok találkoznak a közoktatásban és a felsőoktatásban, emellett játékos formában bővíthetik tudásukat a hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok nevelése-oktatása, valamint a magyar oktatási rendszer működése kapcsán. A Mentortársast 16 éves kortól ajánljuk. Kiemelten javasoljuk a társasjátékot a felsőoktatásban tanuló, segítő hívatásra készülő (pl. pedagógus, pszichológus, szociális munkás) vagy társadalomismereti tanulmányokat folytató (pl. andragógus, kulturális mediátor, szociológus) fiataloknak. A Mentortársas oktatási segédanyagként is használható, a játék kérdései, szituációi alkalmat teremtenek konkrét nevelési-oktatási helyzetek megtárgyalására.
A Mentortársasban megjelenített információk valós tapasztalatokra, továbbá a hazai neveléstudományi szakirodalomra épülnek. A társasjáték kidolgozása olyan szervezetekhez, szakemberek kötődik, akik tapasztalattal rendelkeznek gyermekek, fiatalok mentorálása, oktatási hátránykompenzáló programok működtetése, valamint a pedagógusképzés terén."

A megvalósítás lépéssora:

  • Ráhangoló feladatként a hallgatók szóláncot alkotnak a „mentorálás" kifejezéshez köthető szavakkal (szabad asszociáció).
  • A társasjáték lebonyolítása. (Mivel maximum 7 fő játszhat egy játékban, ezért vagy több időpontban, kiscsoportokban szervezzük meg a játékot, vagy párhuzamos játékra kell lehetőséget nyújtanunk.)

„A Mentortársas hátrányos helyzetű gyermekek útját követi az óvodáskortól a felsőoktatásig. A játék célja, hogy a rendelkezésre álló 15 kör alatt a mentoráltak minél előrébb jussanak a képzeletbeli tanulmányaikban. Eközben számos olyan helyzetet megtapasztalnak, amelyekkel a valóságban is találkoznak e gyermekek, fiatalok. Minden mentoráltnak van egy mentora, aki, ha tájékozott, kreatív, segítheti mentoráltja iskolai karrierjét, akárcsak a való életben. Ugyanakkor a szerencsének is szerepe
van abban, hogy mely ponton fejezik be iskolai karrierjüket a mentoráltak."
(részlet a leírásból)

  • A záró körben minden hallgató reflektál, egyenként megfogalmazzák a játék közben szerzett tapasztalataikat, érzéseiket, gondolataikat.

 


16 Részletesebb információk a társasjátékról: http://www.staff.u-szeged.hu/~fejesj/pdf/MENTORTARSAS.pdf [2014. 11. 20.]