Környezetfizika az iskolában
Ezt
a „kurzust” fizika, kémia, biológia, földrajz, környezettan szakos tanár
kollégáknak ajánlom. A „Tematika” 12
témacsoportot tekint át. Ezekben hangsúlyozom, hogy - alakuljon ki a gondolkodásunkban az a „kép”, hogy a környezetünkkel
kapcsolatban ENERGETIKAI szempontból tehetünk nagyon rosszat, de jót is, - egy-egy témacsoportban szereplő fogalmakat, témákat egymással
összekapcsolódónak ítéltem, ezért ezeket egyszerre célszerű tárgyalni, - a szakkifejezések terén igyekszem a szakmai szempontból helyes
fogalmakat használni (például a 11. témacsoportban szokjuk meg, hogy „kommunális
szilárd, vagy folyékony HULLADÉKRÓL” beszélünk és ne egyszerűsítsük le a
SZEMÉT szóra ezeket, bármennyire is ez szerepel a hétköznapi szóhasználatban) - Az
egyes témacsoportok áttekintéséhez „útmutatóként” ajánlom a Környezeti fizika
I és II. kurzusok előadásait (kékkel
jelöltem meg ezek hivatkozásait; Vigyázat ezeket a jegyzeteket 2013 előtt
állítottam össze és még nem aktualizáltam őket!! A hivatkozások jelentős
része már „nem működik” és a számszerű adatokat is nagymértékben „túlhaladta”
kb. 15 év alatt a világ!!). Mellékelek még két „példatárat”
és két „kérdéscsoportot” is „Fosszilis források” és
„Nem fosszilis források” témakörben. A megtanultak ellenőrzésére a
végén három dolgozatból is lehet választani. Ehhez kívánok sok
sikert. Dr. Német Béla Pécs, 2013. február 9. „újra átnézve”: 2022. február 20. |
|
Letölthető anyagok címei |
Letölthető |
1 |
Tematika |
|
2 |
Példák:
„Fosszilis források” |
|
3 |
Példák:
„Nem fosszilis források” |
|
4 |
Kérdések:
„Fosszilis források” |
|
5 |
Kérdések:
„Nem fosszilis források” |
|
|
Dolgozat-1 |
|
|
Dolgozat-2 |
|
|
Dolgozat-3 |
Ehhez a kurzushoz írtam
egy általános bevezetést. Kérem, olvassák el. Tanári szakirányon 2002-2015
között a második évben fordult elő a „Környezetfizika az iskolában” kurzus
teljes féléves formában. Bevezetőként összefoglalok néhány gondolatot,
mert ez nem egyszerűen egy olyan tantárgy, amelyet el kell viselni annak
érdekében, hogy a megfelelő kredit pontot megszerezzük. Ez olyan félév volt,
amelynek során, minden pillanatban a jövendőbeli életünkhöz ismerünk meg
adatokat, viszonyokat. ELEMI szintű abból a
szempontból, hogy a matematikai előismeretet tekintve itt csak az elemi matematikai
műveletek ismeretére van szükség. Sokkal nagyobb kihívást jelent olyan tények
megismerése, elemzése, kritikája, amelyekről a jelenlegi felszínes környezet
képünk alapján (2010-ben, de még 2022-ben is) nem döbbenünk rá, hogy rövid
időn belül („már holnaptól kezdve”) jelentősen másképpen lesz célszerű
élnünk, élniük, mint ahogy azt eddig tettük, tették. Gondolom, hogy
egyetértünk a következőkben: annak ellenére, hogy a vízcsapból is a „környezeti”
ez, meg az „folyik”, nagyon felszínes az ismeretünk a
társadalmunkban a tevékenységeink környezeti következményeiről.
Napjainkban talán még inkább érvényben van az emberiségnek az olyan öntelt
személetmódja, hogy „legyőzzük a természetet” (ezt 40-50 évvel ezelőtt
mondta a világ keleten és nyugaton kellő határozottsággal). Társadalmi
viselkedésünk még mindig ennek megfelelő. Alapvető kérdés: lehet-e, és hogyan
lehet ezen a magatartásunkon változtatni. Lehet-e az idősebbek gondolkodásmódját
megváltoztatni, vagy csak azt lehet remélni, hogy majd az új generációknak,
ha valami mást mutatunk, számukra majd az lesz a TERMÉSZETES. Azok tények, hogy a véges
mennyiségben meglevő fosszilis forrásokból (kőolaj, földgáz) a
könnyebben hozzáférhető mennyiségnek rövid 50-60 év alatt, talán már a
felét is felhasználtuk. Ezek felhasználásával, sokszor egyszerűen
elégetésével az emberiség leggazdagabb egy hatod része (ebbe mi is
beletartozunk) az utóbbi 30 év alatt vészesen hozzájárult ahhoz, hogy akár 20
éven belül bekövetkezzen olyan klímaváltozás, amelyet már nem tudunk
„megfogni”. A hatalmas technikai tudásunk és gazdagságunk mellett, jelenleg a
Föld lakosságának a negyed része nem ismeri azokat a termesztés módszereket,
amelyekkel el tudná látni magát legalább elemi szinten elfogadható ivóvízzel,
és élelemmel. A felépített
tematika „indoklása”: Az én felfogásom, (James Lovelock.
Gaia-elmélete alapján még inkább) hogy teljességében (nem csak fizika,
biológia, kémia, számítástechnika, társadalmi, gazdasági ismeretek, lélektan,…)
kell hozzányúlni a környezetünk megértéséhez, mert csak komplex ismeretek
birtokában sikerül hatékonyan cselekedni. Fontos felismerés, hogy a
legtöbb (akár 80-85 %-ban) környezeti kárt, környezetterhelő
tevékenységeket a nagyon rövid idő alatt nagyon sokszorosára megnövelt
energiaéhségünk kielégítése, az emberiség felének nagyon megnövekedett
energia fogyasztása eredményezte. A sok tudomány közül az energetika (energia
gazdálkodás) meglevő problémáit és a jövőbeli kihívásait legjobban a
FIZIKA képes „megérteni”. Egyébként is a fizikának van meg az a
kidolgozott képessége, hogy rendszereket elemezzen és írjon le úgy, hogy fogalmakat
vezet be, függvénykapcsolatokat ismer fel, és rendszerek „viselkedését
megfelelő szempont szerint optimalizálja.” Ezek alapján a környezetfizika
(felfogásom szerint) a környezetünk (természeti környezet, épített
környezet, társadalmi környezet) védelmére vonatkozó ismereteket
(környezetvédelem, környezetterhelés, környezetgazdálkodás,
hulladékgazdálkodás, körforgásos gazdaság) energetikai szemléletben
tárgyalja. Ilyen szemléletben olyan
ismeretekre teszünk szert, amelyek birtokában rácsodálkozunk önmagunkra, hogy
milyen komoly hibák sorozatát követjük el a környezetünkkel szemben, DE ezzel egyetemben
saját magunkkal szemben is. Új látásmódra, új gondolkodásmódra,
paradigmaváltásra van szükségünk. Akinek még nincs
kialakult „fogyasztói társadalmi” gondolkodásmódja, annak „rögtön” a
TERMÉSZET vezérelt viselkedést lehet bemutatni, és meglehet, hogy ez lesz
számára a magától érthető. Ennek az új szemléletmódnak, ismeretek
halmazának a bemutatását valóban az iskolában (egyszerű viselkedési
mintákat pedig már az óvodában) kell elkezdeni. Ilyen
gondolkodásmód, ismeret rendszer kialakítása olyan kísérlet, amely eredményeinek
élvezői az Önök gyermekei, unokái lesznek. Ehhez kívánok sok
sikert. Dr. Német Béla Pécs, 2013. február 9. „újra átnézve”: 2022. február 20. |