Német nemzetiségi szakirány

1. Célok, feladatok:
1.1. A gyakorlati képzés célja: olyan tanítók képzése, akik alkalmasak a 6-12 éves korosztály német nemzetiségi nevelési-oktatási feladatainak differenciált ellátására az 1-6. osztályokban.
1.2. A gyakorlati képzés feladatai:
A hallgatók:
  • alkalmazzák azokat a módszereket, amelyek segítségével a 6-12 éves gyermekek képessé válnak arra, hogy a német nyelvet szociokulturális igényeiknek megfelelően tudják használni;
  • alkalmazzák ismereteiket a korai kétnyelvűség fejlesztésének érdekében;
  • alkalmazzák a változatos nyelvpedagógiai eljárásokat;
  • legyenek képesek a korszerű népismereti, nemzetiségi tartalmak közvetítésére;
  • legyenek képesek a német (nemzetiségi) anya- es második nyelvű környezetismeret, művészet, ének-zene, testnevelés, technika, életvitel, háztartástan tantárgyak német nyelvű tanítására;
  • legyenek képesek alkalmazni a legmodernebb képi és infokommunikációs eszközöket a nemzetiségi oktatásban.
2. A gyakorlati képzés formái:
  • Német nemzetiségi csoportos tanítási gyakorlat
  • Külső összefüggő szakmai gyakorlat
  • Egyéni tanítási gyakorlat
3. Időkeret: 7 félév
4. A képzés színtere: Gyakorlóiskola, illetve választott külső iskolák.
Egyéni tanítási gyakorlat, zárótanítás
A szakmai gyakorlatot zárótanítással fejezik be hallgatók, a 8 hetes egyéni gyakorlatot követően a karon előre kihúzott tantárgyakból.
A zárótanítás célja: a jelölt bizonyosságot tegyen szakmai felkészültségéről, tanítói képességeiről, pedagógiai kompetenciáiról, szakmai attitűdjéről.

Elemzési szempontok (Beratungsaspekte):

  • Leitet der Lehrer die Schüler zur eigenen Aktivit ät an?
  • Sind problemorientierte offene Phasen im Unterricht vorgesehen, in denen die Schüler über eine Sache zum Denken angehalten werden?
  • Hat der Lehrer ein entsprechendes didaktisches Arrangement oder wird nur vermittelnd-darbietend unterrichtet?
  • Wird die Alltags/Lebenswirklichkeit der Schüler berücksichtigt?
  • Fördert der Lehrer die Lernfreude der Schüler?
  • Ist die Sozialform für die inhaltliche Arbeit geeignet?
  • Liegt die Motivation in der Spur angestrebten Lernziele?
  • Gelingt es dem Lehrer Arbeitsanweisungen an der richtigen Stelle klar und eindeutig zu formulieren?
  • Welches sprachliche Vermögen bringt er ein?
  • Welche Sprache dominiert in der Unterrichtsführung?
  • Werden die Schüler durch differenzierende Aufgabenstellung aktiviert?
  • Gibt es für die Schüler eine Rückkopplung zu ihrer Arbeit?
  • Werden Arbeitsmittel sinnvoll und im Ablauf durchdacht eingesetzt?
  • Wie geht der Lehrer mit einzelnen Schülern um,wie geht er auf sie zu?