A portfólió készítésének szakasza és folyamata

Fontos szempont, hogy a portfólió mindig a valóságot tükrözze: szelektív, reflektív és szerkesztett legyen. A portfólió összeállításának lépései (Heuer, 2000):
  • célok kitűzése, és elérésükhöz szükséges dokumentumok körének meghatározása,
  • fogalmak tisztázása, tervezés, előkészítés,
  • a tanár vagy/és diákok közösen értékelési szempontrendszereket, a reflexiót, önértékelést elősegítő kérdéssorokat dolgoznak ki, meghatározzák a visszajelzések gyakoriságát,
  • a diákok nekilátnak a dokumentumok összegyűjtéséhez,
  • válogatás, majd a diákok reflexiója, melyben megindokolják, miért pont a bekerült dokumentumok alkotják a koherens célirányos egészet,
  • állandó visszajelzések alapján szerkesztés,
  • értékelés a kritériumok és teljesítményszintek alapján (pl. dokumentumok hitelessége, dokumentumok világos magyarázata, bizonyítékok minősége, gondolati mélység, reflexió és önértékelés mélysége, minőség, forma, cél és téma egysége) Az értékelésben általában részt vesz a tanár, a tanuló maga és egy bővebb kör is (társak, más tanárok, esetleg szülők is).