A folyamat vége?

A pedagógusképzés az eddigi rendszerben hirtelen befejeződött a diploma megszerzésével, lényegében a tanítási gyakorlat után. A pályakezdés pedig ugyanolyan jogokkal és kötelességekkel ruházza fel a kezdőt, mint minden más pedagógust. Következőnek előírva csak a hétévenkénti kötelező továbbképzés van számukra. Az iskolák ma nem érdekeltek abban, hogy kezdő kollégáikat támogassák még a hetedik év előtt egy őket segítő tanfolyamon való részvételben, miközben pedig köztudott, hogy a pályakezdés a pedagóguspályán (is) sok nehézséggel jár (Dömsödy, 2010). Falus Iván (2005) Tickle-t idézve a következő nehézségeket, problémaforrásokat emeli ki: új jogi helyzet, sok új kötelezettség, új intézményi szervezet, a teljes tananyagot kell tanítani, forrásoknak, eszközöknek kell utánanézni, sok (kis)gyermek veszi körül, akik részei lesznek az életének, elszakad a többi pályakezdőtől, új, ismeretlen nevelési és oktatási helyzetek, nincs szakmai önismerete, identitása, nem szilárdultak meg alapvető kompetenciái.
A sort Novák Imre (2005) írása alapján a következőképpen egészíthetjük ki:
  • nem ismerik a kollégákat, nem ismerik az iskola hierarchiáját, belső kapcsolatrendszerét, a szülők elvárásait,
  • nincsenek elégséges ismereteik munkajogról, adminisztráció elvégzéséről, információforrásokról (értekezlet, továbbképzés),
  •  tart(hat)nak a gyerekektől,
  • rossz a tárgyi felszereltség.
A fentieknek és a támogatás hiányának is köszönhető az a nemzetközi jelenség, hogy a pályakezdő pedagógusok jelentős része három év alatt elhagyja a pályát. Azok előtt, akik a pályán maradnak, két út áll: vagy elkezdődik a kiégési folyamatuk, vagy hosszas, kudarcokkal teli önfejlesztésbe kezdenek, hiszen ma Magyarországon a pályakezdők segítésének nincsen szervezett rendszere. Miközben ez a szakasz alapvető jelentőségű, mert ekkor történik meg az elméleti és gyakorlati tudás ötvözése (Falus, 2005).
Falus (2005) szerint az alábbiak minőségi változást hozhatnának a pályakezdők életútjában:
  • felkészültségének, terhelhetőségének megfelelő munkakörülmények,
  • tapasztalt mentor figyelje, segítse, akinél hospitálhat is,
  • legyen lehetősége jó iskolákkal, kollégákkal kapcsolatot teremteni,
  • kapcsolatot teremthessen más pályakezdőkkel,
  • továbbképzésben részesülhessen.